Borang Pertanyaan

Name:
Email Address:
Hand phone no:
Alamat :
Berminat Untuk : Turun Berat badan
Naik Berat badan
Sarapan Sihat
Tingkatkan Taraf Kesihatan
Pendapatan Sampingan
Lain lain (Sila isi ruang dibawah)
Lain Lain

This contact form was created by Freedback.

Wednesday, June 20, 2012

BERAPA KALORI PERLU BUANG UNTUK KURUS?


Assalamualaikum serta salam sejahtera semua pembaca budiman. Hari ini saya ingin berkongsi serba sedikit lagi perkongsian ilmu saya dapati melalui bicara santai kevin zahri.

Adalah terlampau tidak adil untuk saya bicarakan serta kongsikan ilmu yang saya dapati ini kepada kenalan-kenalan herbalife sahaja kerana kebanyakan daripada mereka sudah mengetahui bahkan sudah memulakan langkah pertama untuk mendapatkan berat badan ideal.

Wahai pembaca yang budiman serta yang saya hormati sekalian, tahukah anda hanya untuk mengurangkan 1kg berat badan anda, anda perlu mengurangkan pengambilan makanan sebanyak 7700 kalori. Sedikit? Ianya adalah terlampau banyak!

Oleh itu, untuk menurunkan berat badan sebanyak 1kg, anda perlu mengurangkan sebanyak 7700 kalori daripada BMR (basal metabolic rate) yang kita miliki. BMR adalah jumlah kalori yang dapat badan kita mampu bakar dalam sehari. Oleh itu, jika BMR anda adalah 2000, dan jumlah kalori yang anda berjaya kurangkan dalam sehari sebanyak 770, insyaallah dalam 10 hari anda akan berjaya menurunkan berat badan sebanyak 1kg! WOW!

Namun, tidak mudah untuk kita mengurangkan pengambilan kalori yang kita ambil dalam sehari. Tahukah anda bahawa sebiji kurma bersamaan 40 kalori? Ya, 1biji kurma = 40 kalori. Jadi bagaimana untuk anda mendapatkan makanan yang mempunyai nutrisi serta khasiat dan mempunyai kalori yang rendah. Salah satunya adalah herbalife.

Tiada jalan lainkah selain herbalife?

Sudah tentu ada! Anda boleh juga mengambil makanan mengikut 'bajet' kalori yang anda telah tetapkan. Maksudnya anda perlu beringat-ingat.

"Hari ini aku boleh lunch 500 kalori"

-Nasi dua senduk ~160kalori
-Ayam bahagian dada ~250kalori
-Sayur ~80kalori
-Air sirap ~30kalori

Persoalannya, mampukah anda? HA! Tidak ramai yang mampu. Hari ini mungkin boleh, esok sudah lupa. Dan jumlah kalori itu sendiri kadangkala berubah mengikut caa masakan seseorang. Kalori yang disebut di atas adalah anggaran kalori terendah yang disediakan oleh tukang masak.

Selain itu, anda juga boleh meningkatkan pembakaran kalori serta lemak dalam badan melalui senaman. Dan senaman yang paling baik adalah pada waktu pagi. Tanpa mengambil sebarang air manis @ isotonik sebelum memulakan aktviti.

Jika anda mampu, teruskan. Jika anda mencari jalan lain, saya cadangkan herbalife. Sekian. Senyum selalu.

*Kevin Zahri dalam ceramahnya juga menyebut, senaman TIDAK diperlukan oleh orang yang ingin menurunkan berat badan*